کهگیلویه و بویراحمد

قتلگاه تنگ کناره یاسوج مهار می‌شود؟+ تصاویر

یکی از مرگبارترین و دردناک‌ترین تصادفات در استان کهگیلویه و بویراحمد را باید تصادف دوم تیرماه در ورودی شهر یاسوج از سمت تنگ کناره دانست، مکانی که همچنان منتظر بهسازی و ایمن سازی است.

به گزارش پایگاه خبری قطب خبر، کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های جوان در جنوب غربی ایران با هوای چهارفصل است که این مسئله و جود مزیت‌های برتر ازجمله آب و نفت و رودخانه‌های خروشان و کریدر بودن بین چند استان مطرح بعث شده که این دیار امروز در وضعیت خاصی قرار بگیرد.

 در حالی‌ که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این استان تنها ۲۰ کیلومتر راه آسفالته داشت اما با پیروزی انقلاب و اقدامات جهادی که در همان ابتدا صورت گرفت بسیاری از راه‌ها ازجمله راه‌های روستایی از وضعیت قبلی خارج شد و این دیار امروز یک منطقه استراتژیک و حتی کریدور شمال به جنوب کشور از آن یاد می‌شود.

استانی که شاهراه ترددها در جنوب کشور است،اما…

امروز کهگیلویه و بویراحمد با تولید بیش از 25درصد نفت و گاز کشور یکی از شهرهای استراتژیک کشور محسوب می‌شود و از سویی دیگر احداث پمپ گاز مختار نیز می‌تواند بر مزیدهای این استان زرخیز بیشتر بیفزاید.

از سویی دیگر شاهراه بودن مرکز استان ازجمله یاسوج و گذر چندین راه مواصلاتی مهم در جنوب کشور ازجمله یاسوج بابا میدان، پاتاوه دهدشت و حتی یاسوج-اصفهان و یاسوج شیراز باعث شده که امروز سرزمین زاگرس یا همان کهگیلویه و بویراحمد به نقطه‌ای مهم و استراتژیک تبدیل شود.

اما به‌موازات ترددهای پرشمار، راه‌های استان کهکیلویه و بویراحمد نسبت به راه‌های سایر استان‌های کشور عقب‌ماندگی زیادی دارد. جاده‌های بعضاً غیراستاندارد باوجود نقاط حادثه‌خیز بسیار زیاد موجب شده تا سالانه شاهد تصادفات و فوتی‌های بی‌حدوحصری در جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد باشیم به‌طوری‌که برای مثال در ۱۴ کیلومتر از راه‌های این استان بیش از ۱۰ درصد تصادفات منجر به فوت صورت می‌گیرد.

 جمعه خونینی که هرگز از یادها نمی‌رود

یکی از مرگبارترین و دردناک‌ترین تصادفات در استان کهگیلویه و بویراحمد را باید تصادف دوم تیرماه در ورودی شهر یاسوج از سمت تنگ کناره دانست حادثه خون‌بار پلیس‌راه یاسوج که طی آن بیش از ۲۰ نفر از هم‌وطنان کشته و زخمی شدند و همچنین خسارات قابل‌توجه به بسیاری از خودروها وارد شد.

این اتفاق تلخ در حالی رخ داد که سال گذشته نیز نظیر آن در همین نقطه اتفاق افتاده بود و مسئولان استانی و کشوری هرگز راهی برای عبور از این وضعیت خطرناک چاره‌اندیشی نکردند.

هرچند که دریکی از آخرین نشست‌های شورای ترافیک استان کهکیلویه و بویراحمد که استاندار به دلیل اهمیت موضوع ریاست این جلسه را بر عهده داشت حرف‌های مختلفی ردوبدل شد و در آن نشست از ایجاد رمپ فرار گرفته تا چاره‌جویی برای حفر یک تونل و همچنین سایر اقدامات دیگر حرف‌هایی به میان آمد، اما همچنان بعد از روزها و هفته‌ها و ماه‌ها خبری از ایجاد رمپ، استخر شن و حتی ایجاده تونل فرار در این منطقه نیست.

در همین زمینه عابد محمدی مدیرکل راهداری  و حمل‌ونقل جاده‌ای استان به آخرین روند اجرای ایمن سازی ورود شهر یاسوج تاز سمت تنگ کناره و پلیس‌راه یاسوج به شیراز گفت:ایمن‌سازی منطقه تنگ کناره از سمت جاده شیراز که تصادف غم‌انگیز تیرماه 1402در این منطقه اتفاق افتاد جلسات متعددی در راستای برطرف کردن آن صورت گرفته است.

جلساتی که باید در عمل نشان داده شوند

وی ادامه داد: در کمیته راهبردی استان با حضور استاندار و بازدید میدانی معاون عمرانی استاندار و مسئولان برخی دستگاه‌های اجرایی  از محل فوق مقرر شد که همکاری‌های لازم  ادارات متبوع در این زمینه باقوت و جدیت صورت گیرد.

مدیرکل راهداری استان با اشاره به این موضوع که تابلوی گذاری و نصب علائم هشداردهنده در 4و نیم کیلومتر مسیر تا پلیس‌راه یاسوج صورت گرفته است، ابراز داشت: در راستای روشنایی  این مسیر نیز پایه‌های برق کنار گذار به وسط جاده  انتقال داده‌شده تا نور کافی برای دید در شب وجود داشته باشد.

عملیات ایمن سازی محور تنگ کناره با جدیدت در حال کار

محمدی به جمع‌آوری خودروهای دست‌فروش در نزدیکی پلیس‌راه نیز اشاره داشت و افزود: در همین زمینه نیز در کنار پلیس‌راه تمامی نیوجرسی‌ها جمع‌آوری و آسفالت دوباره این مسیر  تا دوربرگردان زیرگذر شهید حسن‌زاده صورت گرفته است.

 وی به ایجاد سرعت گاه‌های کاهش‌دهنده سرعت و رنگ‌آمیزی آنان در روزهای اخیر اشاره داشت و گفت:از تقاطع زیرگذر روگذر تا پلیس‌راه روکش آسفالت مسیر صورت گرفته و نصب علائم و رنگ‌آمیزی سرعت گاه‌ها و نصب استوانه‌ای در کنار پلیس‌راه صورت گرفته است.

احداث استخر شن در چند روزه آینده!

مدیرکل راهداری استان در ادامه به مسئله حاشیه‌ای رمپ دوربرگردان جاده بابا میدان به شیراز نیز اشاره دارد و افزود: رمپ شیراز آماده‌شده و با تعیین و تکلیف جاده جدید کشتارگاه که سه مسیر برای آن در نظر گرفته‌شده و مشاور طرح آن را نیز تأیید کرده می‌توان از این رمپ استفاده کرد.

محمدی با تأکید بر اجرای ایجاد استخر شن در نزدیکی زیرگذر سردار حسین زاده شهر یاسوج گفت:درزمینهٔ محدوده استخر شن سه‌نقطه مکان‌یابی شده و ظرف روزهای آینده پیمانکار به‌صورت رسمی آغاز به کار خواهد کرد و رمپ‌های فرار نیز آماده خواهد شد.

احداث این جاده الزامی است

 وی با اشاره به اینکه عمل با ایجاد رمپ فرار و استخر شن کار عملیاتی این اداره حمل‌ونقل در راستای ایمن‌سازی این مکان به پایان خواهد رسید،بیان داشت: جاده جایگزین کشتارگاه نیز حتماً باید ایجاد شود و اگر این جاده جایگزین صورت نگیرد یک قتلگاه در این مکان صورت ایجاد خواهد شد و تا وقتی‌که این جاده ایجاد نشود نمی‌تواند رمپ زیرگذر شیراز را بازگشایی کرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گفت: مشخصات هندسی ساخته شده تنگ کناره که قریب پنج کیلومتر است توسط دستگاه متولی ساخت ، هیچگاه مورد تایید مجموعه  راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نبوده و همواره این اداره کل جهت جان و مال هم وطنان در این راستا از هیچ کوششی جهت کاهش تلافات جاده ای دریغ نکرده است.

هرچند که مدیر کل راهداری و حمل نقل جاده ای استان از تکمیل ایمن سازی این جاده سخن رانده است،اما مسئولان استان باید بدانند که در صورت عدم توجه به این وضعیت بسیار خطرناک باید بازهم به زودی شاهد چنین رویداد تلخ و غم انگیزی در استان باشیم.

بی‌شک بعد از حادثه سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲ و کشته شدن ۶۶ هم‌وطن عزیزمان حادثه تریلر جاده تنگ‌کناره یاسوج دومین حادثه دلخراش بود که تاریخ سرزمین زاگرس به خود دیده است که در این زمینه باید ایمن سازی ورودیها و حتی جاده های استان باید مد نظر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا